foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Szkolny Kleks

gazeta szk

Warto odwiedzić

kuratorium kielce


gmina strawczyn herb


logo ministerstwo

s zakonczenie roku

Projekt RDI2CluB: Biogospodarka

Projekt: Biogospodarka w Oblęgorku

Autor: Jarosław Skoczylas

 Działania wspierające Badania, Rozwój i Innowacje na terenach wiejskich w kierunku tworzenia klastrów i innowacyjnych ekosystemów w ramach inteligentnej biogospodarki

Strona projektu

 

DSC 0144 DSC 0414
Powstawanie metanu w kompoście Elektroniczny pomiar smogu
DSC 0570 IMG 20200304 185953
Zanieczyszczenia pyłowe w okolicy szkoły w Oblęgorku Fotografowanie smogu w Oblęgorku

 

 

 video kamery ruchomy obrazek 0022

Fotografowanie smogu w Oblęgorku (Photographing smog in Oblęgorek)

Biogospodarka w Oblęgorku – skrót działań (wersja polska)

Bioeconomy in Oblęgorek – summary of project activities (English version

Badanie zanieczyszczeń pyłowych w okolicy szkoły w Oblęgorku

Obserwacja

W Oblęgorku, wzdłuż głównej ulicy zauważono zanieczyszczenia pyłowe. Uwidaczniają się w postaci osadu na oknach, śniegu.

Problem badawczy

Jak rozkłada się poziom zanieczyszczeń pyłowych w okolicy szkoły w Oblęgorku.

Hipoteza

Największe zanieczyszczenie występuje wzdłuż głównej drogi.

Doświadczenie

Przygotowaliśmy i umieściliśmy w okolicy szkoły w Oblęgorku 20 prób badawczych. Wykorzystaliśmy w tym celu przezroczystą taśmę samoprzylepną, którą umieściliśmy, w miejscu prób strona klejącą do góry. Po tygodniu zebraliśmy próby i przykleiliśmy na białe karty prób z opisem miejsca i datą.

Próbą kontrolna była świeża taśma naklejona na kartę próby.

Wynik

Największe zanieczyszczenie zaobserwowano wzdłuż drogi, w najbliższej odległości. Najmniejsze zaobserwowano za szkołą, na boisku szkolnym oraz w Alei Lipowej.

Wniosek

Wyniki są zgodne z przewidywaniami. Samochody poruszające się drogą, dym wydobywający się kominów domów wzdłuż drogi są głównym czynnikiem wpływającym na poziom zanieczyszczeń. W miejscach zacisznych, osłoniętych drzewami i krzewami poziom zanieczyszczeń jest mniejszy.

Jako rekomendacje założyliśmy tworzenie ekranów złożonych z drzew i krzewów wzdłuż drogi.

 

Elektroniczny pomiar smogu

Obserwacja

W Oblęgorku w miesiącach zimowych zauważono poranny smog. Oblęgorek położony jest w dolinie.

Problem badawczy

Jaki jest poziom smogu w Oblęgorku w miesiącach jesiennych i zimowych.

Hipoteza

Poziom smogu jest zmienny w zależności od temperatury i wiatru.

Doświadczenie

Codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) o godz. 8.00 dokonywaliśmy pomiaru smogu przed budynkiem szkoły. Używaliśmy do tego urządzenie elektronicznego do pomiaru pyłów zawieszonych frakcji cząsteczek od PM 1,0 do PM 10.

Wynik

Poziom zanieczyszczeń był zmienny od wyniku 5 µg/m3 do 82 µg/m3 PM 2,5.  

Wniosek

Wahanie wyników było spowodowane temperaturą powietrza. W dni chłodniejsze, mroźne mieszkańcy używali pieców do ogrzewania mieszkań i poziom wzrastał. W dni bezwietrzne także poziom zanieczyszczenia wzrastał.

Wyniki zaprezentowano na codziennie aktualizowanej tablicy wyników, umieszonej na drzwiach pracowni przyrodniczej. Za pomocą kolorowych buziek (zielona buźka oznaczała dobre powietrze, żółte lekko zanieczyszczone, czerwone mocno zanieczyszczone) określano poziom zanieczyszczenia.

 

Fotografowanie smogu w Oblęgorku

Obserwacja

W Oblęgorku w miesiącach zimowych zauważono poranny smog. Oblęgorek położony jest w dolinie.

Problem badawczy

Jak udokumentować smog w Oblęgorku.

Hipoteza

Poziom smogu w Oblęgorku można udokumentować fotograficznie.

Doświadczenie

Codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) przed godz. 8.00 uczennica fotografowała Oblęgorek ze swojego podwórka.  Jej dom położony jest na południowym zboczu grzbietu Baraniej Góry i widać z niego większość doliny, w której znajduje się Oblęgorek. Zdjęcia  były wykonywane tym samym aparatem, z tego samego miejsca i w porównywalnym kadrze.

Wynik

W wyniku fotograficznej dokumentacji, zarejestrowano różny poziom zanieczyszczenia smogiem. W dni bezwietrzne, zimne (mroźne) mog był wyraźnie widoczne.  

Wniosek

Wahanie wyników było spowodowane temperaturą powietrza. W dni chłodniejsze, mroźne mieszkańcy używali pieców do ogrzewania mieszkań i poziom wzrastał. W dni bezwietrzne także poziom zanieczyszczenia wzrastał.

 

Powstawanie metanu w kompoście

Obserwacja

Podczas gnicia odpadów organicznych wytwarza się gaz.

Problem badawczy

Jaki gaz wytwarza się podczas fermentacji odpadów organicznych?

Hipoteza

Tym gazem jest metan.

Doświadczenie

Przygotowaliśmy 6 pojemników (butelki PET 1,5 litrowe), w których umieściliśmy odpady organiczne, glebę ogrodową w różnym składzie.

2 próby zalaliśmy gnojowicą, 2 wodą z kranu, 1 zostawiliśmy bez dodatku.

Jedną próbę kontrolną zostawiliśmy bez odpadów organicznych – sama woda.

Na każdą butelkę nałożyliśmy szczelnie balon.

Próby postawiliśmy na oknie, nad kaloryferem na 7 dni.

Po tygodniu sprawdziliśmy wyniki.

Wynik

5 butelek z resztami organicznymi napełniło balony gazem. Ich stopień napełnienia był różny. Najbardziej napełnione były próby z gnojowicą. Lecz zauważyliśmy, że nie wszystkie balony były całkowicie szczelne, co też mogło wpływać na doświadczenie.

 Próba kontrolna pozostała nienapełniona – balon luźno zwisał.

Aby sprawdzić jaki gaz napełnił balony, nauczyciel-opiekun za pomocą łuczywa podpalił gaz z balonów. Przez krótką chwilę zaobserwowaliśmy delikatne zwiększenie płomienia.

Wniosek

W czasie fermentacji powstaje metan. Jest to fermentacja metanowa, z udziałem mikroorganizmów w warunkach beztlenowych. Metan jest gazem cieplarnianym i jego wytwarzanie niekorzystnie wpływa na globalna temperaturę Ziemi.

Aby zaobserwować jak składowiska odpadów radzą sobie z wydzielaniem metanu zaplanowaliśmy działania:

1. Wyjazd na wiosnę do składowiska odpadów komunalnych w Promniku w celu zobaczenia urządzeń do doprowadzania i magazynowania metanu ze śmieci.

2. Utworzenie w szkole kompostownika

3. Utworzenie lub korzystanie z działających kompostowników w naszych domowych gospodarstwach.

 

Zawartość cukru w napojach

Obserwacja

Zauważyliśmy, że uczniowie piją dużo słodzonych napojów. Pijąc te napoje produkujemy dużo plastikowych odpadów w postaci butelek. Aby zmniejszyć ilość postanowiliśmy sprawdzić, ile w napojach jest cukrów, pokazać to uczniom i rodziców. W ten sposób mamy nadzieję na zmniejszenie ilości śmieci i zdrowsze odżywianie.

Problem badawczy

Ile cukrów znajduje się w napojach.

Hipoteza

Powyżej oczekiwań uczniów.

Doświadczenie

Przynieśliśmy 25 opakowań po napojach słodzonych. Odczytaliśmy z etykiety z tabeli zawartość cukrów w każdym napoju. Przeliczyliśmy to na ilość kostek cukru.  Do każdego opakowanie dodaliśmy torebkę z kostkami cukru zawartymi w napoju. Utworzyliśmy tablicę pokazującą opakowanie po napoju z torebką z cukrem. Tablicę umieściliśmy na korytarzu szkolnym. Uważnie obserwowaliśmy reakcję uczniów i rodziców po zapoznaniu się z danymi umieszczonymi na tablicy.

Wynik

Zawartość cukru w większości popularnych napojów jest dużo większa niż się spodziewaliśmy.   Większość uczniów i rodziców była zaskoczona.

Wniosek

Ponieważ wyniki zawartości cukrów był wyższy niż oczekiwaliśmy, pozytywnie wpłynęło to na zachowanie uczniów. Większość uczniów nie czytało etykiet i nie analizowało dokładnej zawartości cukru. Ilość była zaskoczeniem. W szkole zaobserwowaliśmy ogromny spadek spożycia tych napojów. Uczniowie zaczęli przynosić wodę i napoje domowe w bidonach i butelkach wielokrotnego użycia. Osiągnęliśmy podwójny sukces. Zmniejszyliśmy ilość spożywania

cukru – niezdrowego w takiej postaci. Dodatkowo zmniejszyła się ilość śmieci w postaci plastikowych butelek. A co jest z tym związane, zmniejszył się poziom zanieczyszczenia środowiska.

 

 

 

office2

facebook

Nasze certyfikaty

certyfikat chronimy dzieci
m szkola pamieta
m kultura uczeniasie
m szkola malego legionisty

s certyfikat szkoła pilotow

 
s dyplom niepodlegla


serce_hospicjum

 

m Certyfikat RSPO 81240 2019.06.06

Koło Filmowe

logo niepodlegla czytam z klasa logo cyfrowobezpiecznipl EU flag Erasmus vect POS sks logo na stronę szkoły
 szkola bez przemocy small umiemplywac szachy logo rozszerzone RGB(2) mFundacja mass logotyp ikona sowa rgb 1 


 

Copyright © 2020 High School Rights Reserved.