Innowacja pedagogiczna "Partnerskie wywiadówki"
Założenia ogólne:
- wzmacnianie relacji Uczeń- Wychowawca- Rodzic.
Cel główny innowacji:
- rozwijanie odpowiedzialności za rozwój dziecka u Rodziców jak i u samego ucznia.
Cele szczegółowe innowacji:
- uczeń rozwija poczucie odpowiedzialności za swoją karierę szkolną,
- uczeń wskazuje swoje mocne i słabe strony oraz wie jak należy nad nimi pracować,
- uczeń potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy,
- rodzice uświadamiają sobie, jak dziecko postrzega samo siebie,
- rodzice wspierają pomysły dziecka i stale motywują go do poprawy zachowania,
- rozwijanie wzajemnego zaufania i szacunku.
Odbiorcy:
Partnerska wywiadówka będzie wprowadzona w klasach I- III oraz w klasach IV- VIII po wcześniejszym przeszkoleniu wychowawców.
Czas trwania innowacji:
3 lata: wrzesień 2020- czerwiec 2023;
Imię i nazwisko autora: Dorota Szczypiór
INNOWACJA PEDAGOGICZNA - “Godzina Fitness - nowoczesna forma wychowania fizycznego”
Innowacja pedagogiczna z zakresu fitness, ma na celu zaspokojenie potrzeby ruchu, odprężenia, ekspresji i tworzenia. Jest sposobem na aktywną formę spędzenia wolnego czasu. Główne założenia programu polegają na obcowaniu uczniów z muzyką, tańcem, gimnastyką i podstawami akrobatyki. Poprzez taniec, uczeń wyrabia w sobie poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów. Uzyskuje elastyczność i harmonijność ruchową. Elementy tańca i układy choreograficzne przyczyniają się do umiejętności i łatwości obcowania w towarzystwie. Przez ruch ciała, dzieci uczą się nawiązywać kontakt z otaczającym nas światem. Uczestnictwo w tego rodzaju zajęciach, to nie tylko rozrywka, ale również sposób na stres, dobre samopoczucie, radość, odprężenie umysłu, relaks i jednocześnie aktywna forma spędzania wolnego czasu.
Zakres innowacji:
Innowacja pedagogiczna skierowana jest dla uczniów klas I - III. Będzie realizowana
w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ramach obowiązkowych zajęć ruchowych, w ciągu trzech lat.
Czas trwania innowacji: 3 lata
wrzesień 2021 - czerwiec 2022 r. - kl. Ia, Ib
wrzesień 2022 - czerwiec 2023 r. - kl. IIa, IIb
wrzesień 2023 - czerwiec 2024 r. - kl. IIIa, IIIb
Innowacja będzie realizowana wymiarze jednej godziny tygodniowo, w ramach obowiązkowych zajęć ruchowych z zachowaniem celów kształcenia i umiejętności uczniów określonych w podstawie programowej.
Przewiduje się prowadzenie innowacji długoterminowo.
Cele ogólne:
we własne siły.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
Autor innowacji:
mgr Renata Sobczak – nauczyciel wychowania fizycznego
Jednym z głównych warunków „przeniesienia” słowa ze słownika biernego do trwałych zasobów słownictwa czynnego jest systematyczność uczenia się. Ponadto, tylko utrwalanie nowopoznanych słów w różnorodnych kontekstach, daje gwarancję trwałości przyswajanej wiedzy, a co za tym idzie wyższej kompetencji językowej.
Autor innowacji w swojej praktyce dydaktycznej, w celu stymulowania procesu uczenia się nowych słów, od dawna doraźnie wykorzystywał aplikacje, zadania aktywizujące oferowane przez różnorodne portale, platformy edukacyjne. Jednak w tej innowacji, by ułatwić uczniom zapamiętywanie nowych słówek, aplikacja Quizlet będzie stałym elementem procesu (podobnie jak są nimi podręcznik, ćwiczeniówka czy zeszyt ucznia).
Projekt RDI2CluB: Biogospodarka
Biogospodarka w Oblęgorku; Autor: Jarosław Skoczylas
![]() |
Fotografowanie smogu w Oblęgorku (Photographing smog in Oblęgorek) Biogospodarka w Oblęgorku – skrót działań (wersja polska) Bioeconomy in Oblęgorek – summary of project activities (English version) |
I. Założenia projektu
Projekt czytelniczy „Poczytajmy dzieciom” zakłada czytanie dzieciom przez rodziców lub innych członków rodziny, pozycji z literatury dziecięcej. Główny cel to rozbudzanie wśród dzieci zamiłowania do literatury, zachęcanie do spędzania wolnego czasu z książką oraz wzmocnienie więzi rodzinnych.
Spotkania będą odbywać się w klasie 0a, raz w tygodniu w wyznaczonych godzinach.
Termin: październik 2017r.-maj 2018r.
II. Cele ogólne:
-rozbudzanie zainteresowań czytelniczych,
-kształcenie wrażliwości czytelniczej,
-rozwijanie wyobraźni,
-rozbudzanie ciekawości dziecka,
-współpraca z rodzicami.
III. Cele szczegółowe:
-budowanie emocjonalnej więzi między czytającym a słuchającymi dziećmi,
-współpraca ze środowiskiem lokalnym,
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozbudzenie potrzeby czytania,
- rozwijanie wyobraźni,
- zdobywanie wiedzy,
- rozwijanie kreatywności,
- rozwijanie twórczości plastycznej,
- wzbogacanie słownictwa,
- przekazywanie wartości i norm społecznych,
- kształtowanie poczucia estetyki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności ekspresyjnego wyrażania własnych przeżyć.
IV. Powyższe cele będą realizowane przez:
- wspólne czytanie książek w klasie przez rodziców lub innych członków rodziny,
- zabawy ruchowe i muzyczne zainspirowane książką,
- elementy dramy w pracy z książką,
- ilustrowanie przeczytanych książek,
- wykonywanie prac z wykorzystaniem różnorodnych technik,
- samodzielne tworzenie książek.
Wychowawca klasy 0a: Katarzyna Foks
1. Cel Głównym celem wprowadzenia szachów jest pobudzanie wszechstronnego rozwoju uczniów ze szcze gólnym uwzględnieniem zwiększenia umiejętności matematycznych. Celami szczegółowymi są: Rozwijanie logicznego myślenia i analizowania sytuacji z wciąganiem wniosków poprzez stosowanie odpowiednich rozwiązań strategicznych i taktycznych. Ćwiczenie pamięci wzrokowej i wyobraźni przestrzennej poprawiającej koordynację ruchową i prawidłowe funkcjonowanie w przestrzeni. Doskonalenie umiejętności trwałej koncentracji i opanowania, determinacji, systematyczności, cierpliwości i wytrwałości. Wyzwalanie kreatywności, aktywności twórczej poprzez samodzielny rozwój wydarzeń na szachownicy. Kształtowanie pozytywnej osobowości ucznia poprzez umiejętność panowania nad swoimi emocjami, skuteczne działanie pod presją, umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, w stresie i właściwe reagowanie na sukcesy i porażki. Rozwijanie zainteresowań i alternatywnego spędzania czasu wolnego ucznia. 2. Odbiorcy Nauka gry w szachy będzie się odbywała jako zajęcia obowiązkowe w edukacji wczesnoszkolnej w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach pierwszych oraz w kolejnych latach w klasach drugich i trzecich. Docelowo nauka gry w szachy prowadzona ma być we wszystkich klasach 1-3 szkoły podstawowej. 3. Osoba prowadząca. Nauka gry w szachy prowadzona jest przez nauczycieli przeszkolonych w tym celu w szkoleniu “Edukacja przez szachy w szkole” . W roku bieżącym zajęcia prowadzą nauczyciele: Jarosław Skoczylas i Marcin Zieliński. W kolejnych latach przeszkoleni mają być nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i matematycy. 4. Autorem innowacji jest Jarosław Skoczylas. Szkoła uczestniczy w projekcie „Edukacja przez Szachy w Szkole” organizowanym przez Polski Związek Szachowy. 5. Linki http://www.szszach.pl/szachywszkole/
KOMUNIKAT DOTYCZĄCY PROJEKTU „SZKOŁY KREATYWNYCH UMYSŁÓW” Projekt „Szkoły kreatywnych umysłów” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Partnerzy realizujący projekt „Szkoły kreatywnych umysłów”: Szkoła podstawowa w Oblęgorku w ramach uczestnictwa w projekcie „Szkoły kreatywnych umysłów” będzie pilotażowo wdrażała w klasie pierwszej innowacyjny program nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej. Innowacyjność programu polega na projektowaniu zajęć realizowanych z wykorzystaniem TIK oraz na jego interdyscyplinarności, rozumianej jako spójne ujęcie treści z edukacji matematycznej, przyrodniczej, technicznej, komputerowej i elementów przedsiębiorczości. Dodatkowo wdrażane będą dwa programy zajęć pozalekcyjnych zwiększających szanse edukacyjne uczniów zdolnych oraz mających trudności w nauce. Ww. programy są zgodne z podstawą programową, a ich nowatorstwo polega na implikowaniu praktycznych założeń teorii wielorakich inteligencji Howarda Gardnera (z uwzględnieniem m.in. określenia profili inteligencji i indywidualnych stylów uczenia się uczniów) i TRIZ - Pedagogiki (w zakresie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, rozwiązywania problemów, rozwoju kompetencji matematycznych, przyrodniczych i technicznych). TRIZ, jak dotychczas, jest mało znana w polskiej szkole. Opracowane programy eksponują metody aktywizujące, jak np. metoda projektów (integrująca wielość aktywnych metod pracy uczniów), doświadczenia, eksperymenty i mapy myśli. 48 zrekrutowanych szkół podstawowych (po 3 z każdego województwa Polski) przez 2 lata szkolne 2013/14 i 2014/2015 będzie pilotażowo wdrażało (upowszechniało) opracowane programy. W każdej szkole w 1. roku szkolnym upowszechniania uczestniczyć będzie 1 oddział kl. I, a w drugim – kl. II (w ramach kontynuacji) i nowy oddział kl. I. Program nauczania wdrażany będzie na zajęciach obowiązkowych. Zajęcia pozalekcyjne zwiększające szanse edukacyjne uczniów zdolnych (typ 1) oraz uczniów mających trudności w nauce (typ 2) realizowane będą na podstawie autorskich scenariuszy nauczycieli (po 120 godz. na oddział w danym roku szkolnym do podziału wg potrzeb uczniów przez nauczycieli) w oparciu o wypracowane w projekcie 2 programy. Co roku Partnerzy organizować będą KONKURS jako formę rozwijania kompetencji przedsiębiorczych uczniów (w I roku dla kl. I, w II – dla kl. I i II oddzielnie), gdzie nagrodami jest sfinansowanie dla 3 najlepszych klas na danym poziomie kilkudniowych wyjazdów edukacyjnych (dla rodzica i ucznia bez kosztów) W ramach projektu szkoły zostaną wyposażone w specjalnie dobrane środki dydaktyczne i sprzęt IT. Pozwolą one na stworzenie w szkołach pracowni sanlukańskich. Nazwa pracowni nawiązuje do włoskiej Accademia di San Luca, w której – po raz pierwszy na świecie – w XVI w. zastosowano metodę projektu. Potrzeba stosowania jej w procesie edukacyjnym wynika m.in. z wyzwań XXI wieku jakie niesie za sobą rozwój cywilizacyjny, gospodarczy, co zmusza do kształtowania od najmłodszych lat postaw-umiejętności inicjatywności, przedsiębiorczości i odpowiedzialności za swoją pracę. Specjalnie dobrany sprzęt IT i pomoce dydaktyczne pozwolą uczniom „doświadczać, eksperymentować” zgodnie z założeniami projektu.
Szkoła podstawowa w Oblęgorku uczestniczy w projekcie „Szkoły kreatywnych umysłów”.
• Grupa Edukacyjna S.A. – Lider
• Stowarzyszenie Nowe Oblicze Edukacji – Partner
Więcej informacji o projekcie na: www.kreatywneumysly.pl